Využití hudebních nástrojů v MŠ

Zábava už odmala.

Hudba je součástí lidského života a od narození nás obklopuje téměř na každém kroku. Dříve se s dětmi v domácím prostředí mnohem více zpívalo a hrálo na nástroje, ale dnešní dítě obklopuje častěji hudba reprodukovaná.

O to víc, než kdy jindy by měla učitelka v mateřské škole vést hudební aktivity cíleně a smysluplně. Dát tak dětem možnost poznat hudbu i tak, jak se s ní v domácím prostředí nesetkávají. Učitelka mateřské školy by měla děti také motivovat i k vlastnímu "ohmatání hudby" prostřednictvím zpěvu a hry na hudební nástroje. Důležité je hudebně rozvíjet všechny děti. Věnovat se všem složkám hudebních činností: vokálním, hudebně pohybovým, poslechovým i instrumentálním.

Hudební činnosti mají vliv na celkový rozvoj dítěte. U dětí rozvíjejí: logické myšlení, fantazii, tvořivost, komunikační dovednosti, estetické vnímání a prožívání, přispívají k poznání vlastní identity. Při hudebních činnostech se děti učí také týmové spolupráci, kooperaci a zodpovědnosti. Hudební činnosti dále u některých dětí zvyšují sebedůvěru a učí je zdravému sebeprosazování. Hudební aktivity jsou také do jisté míry důležitou formou prevence patologických jevů, při setkání s hudbou dochází k vyplavení agresivních sklonů dětí.

Využití Orffových nástrojů v MŠ

Hra na Orffovy nástroje podporuje u dětí nejen rytmické cítění, ale zároveň také obohacuje zpěv jednoduchým doprovodem, rozvíjí estetické cítění a sama o sobě přináší dětem potěšení z vlastního aktivního muzicírování.

Mezi Orffovy nástroje patří například bubínek, tympány, tamburína, cinkadlo, ozvučná dřívka, dřevěný blok, triangl, činel, chřestidlo, rolničky

Pokud chcete vidět, co se dá s těmito nástroji dokázat, podívejte se na tento odkaz, kde mateřská škola z Polska dovede s dětmi vytvořit něco neskutečného. 


Hra na ozvučná dřívka aneb jak s nimi pracujeme v MŠ

Hra na ozvučná dřívka není technicky náročná, takže s nimi dovedou zacházet i děti nízkého věku. Než ale dáme dětem do ruky nástroje, je potřeba děti seznámit se základními rytmy. Nejvhodnějším způsobem jak děti seznámit se základními rytmy, je hra na tělo - jedná se o tleskání, dupání, pleskání aj.

Teď ale k samotnému nácviku hraní na ozvučná dřívka:

  • na začátku děti seznámíme s ozvučnými dřívky - mohou si je prohlédnout, osahat, vyzkoušet si, jaký vydávají zvuk.
  • vysvětlíme dětem, jak se dřívka správně drží (každé držíme asi v jedné třetině délky, abychom netlumili při hře jejich zvuk)
  • před samotným hraním s hudebním doprovodem můžeme zkusit tzv. ,,hru na ozvěnu" - předvedeme dětem nějaký rytmus a ony mají za úkol jej zopakovat.
  • poté můžeme přejít k hraní s hudebním doprovodem, začínáme na nejjednodušších písních (např. ,,Skákal pes") a postupně přecházíme ke složitějším.



Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky